چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

ثبت ملی مهارت و ساخت گیوه

۳۱۹ بازديد
برآبادی،مسئول حوزه پژوهش و مطالعات سازمان کل به جا مانده فرهنگی، صنایع دستی و توریسم استان در مذاکره با خبرنگار مجموعه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛گفت : گیوه های طبسی نوعی پای پوش میباشد که ، رویه آن از نخ پنبه‌ای و کف آن غالباً‌ از لته‌های پنبه ای بهم فشرده یا چرم تنظیم می شود .
کیف اداری
او افزود: ابزار، راه و روش و شیوه بافت خط مش و کف آن و موادی که در تهیه و تنظیم آن استعمال می شود در این منطقه منحصر به فرد به شخص بوده و غالباً کار تهیه گیوه بوسیله دو نفر که هر کدام در گزیده از آن تبحر دارا هستند ایجاد می شود .
کیف دوشی
مسئول حوزه پژوهش و مطالعات سازمان کل به جا مانده فرهنگی گفت: این فن از زمان قبلی در بخش اعظمی از شهرهای استان خراسان جنوبی به خصوص شهرستان طبس اشاعه داشته است .
کیف دوشی زنانه
برآبادی با بیان اینکه سابق ترین متونی که به طور مشخص و معلوم از گیوه نام برده اند به حدود قرن هشتم هجری باز می گردد،افزود : در شهرستان طبس هم متأسفانه تاریخ مکتوبی برای این کفش وجود ندارد ولی آنچه مسلم می باشد تا دهه ۴۰ هجری شمسی تولید وتجارت آن مهم ترین فعالیت اقتصادی این شهرستان بوده است .
خرید کیف دوشی
سال‌هاست از شمار مشتریانش اندک و کمتر می‌شود، پشت شیشه می‌نشیند، پایین نگاه‌های حسرت توشه دکان‌دار و بی‌توجهی مشتریانی که میایند و می‌روند بی‌آنکه احوالی از وی بپرسند اگرچه گاهی چشم‌هایی می باشد که پی سئوالی، دستی بر رمز و روی وی بکشند و راه خویش را بروند!
به گزارش ایسنا، ملکی نیز مثل خیلی از ملازمان بشر، هم اکنون بی‌مشتری باقی‌مانده و گوشه‌ای کنج عزلت گرفته و در حسرت پوشاندن پائی، به قبلی دلخوش می باشد .
ملکی هم دست‌بافته‌ای است زیبا، هنری که سال‌ها پای آدم‌ها را از هر گزندی حفظ کرد، بی‌آنکه رنجی به‌بار آورد، بی‌نیاز از تیمار! اما هم اکنون به آلزامیر سپرده شده است…
ملکی یا ملکین دوزها هم از شمارشان کاسته گردیده و دکانش نور و روشنایی دیروزها را ندارد البته دلهایشان گرم گرم است، نظیر گیوه‌هایی که میدوزند و به ناچیز مشتاقان این پای‌افزار عرضه می‌نمایند .
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.